Creative Writings

Vrijdag – Hem x Haar – 1

Het heeft een tijd geduurd voor we echt samen waren. Ik ontmoette je een tijd geleden op een feestje en vanaf die dag werden we vrienden. Niets meer dan vrienden. Je had immers een vriendin. Niet dat ik wat van jou wilde, maar er was iets…”

Zij

De klok slaat 19 uur. Voor een vrijdag zit ik te lang op kantoor. Te lang. Met vermoeiende rode ogen maak ik af wat af moet zijn voor maandag 9 uur. Verrekte deadlines. Er zijn dagen dat ik mijn baan soms haat zoals vandaag, zoals de hele week. Ik weet niet of het te maken heeft met mijn baan of door de gebeurtenissen van afgelopen week. Vergeten wil ik het. Zucht.

Op mijn telefoon krijg ik een berichtje binnen van een vriendin. “Vanavond om 22 uur bij mij indrinken en dan richting de club. We gaan los chickie! Kus.” Lief. Ik was van plan om het eigenlijk af te zeggen, maar heb al toegezegd mee te gaan. Ik kan het dan ook niet zomaar afzeggen. Vooral omdat mijn vriendinnen altijd voor me klaar staan. Vooral de afgelopen week.

Hij

Vrijdag, heerlijk! Hier had ik al de hele week naar uitgekeken. Even drankjes doen met de wolfpack en nog wat aanhang in de stad. Iemand is sinds kort weer single en gelukkig heb ik vrienden die me verplichten dat te vieren. Het is in ieder geval beter dan alleen met Jack D op de bank hangen, hangend in druilerigheid en wat er had kúnnen zijn. Hopelijk kom ik haar niet tegen vanavond of 1 van haar vriendinnen die de status update hebben gehad.

“Focus! Ik heb mijn trots als man en zal me niet 24/7 laten afleiden door wat er in het verleden ligt!” zeg ik hardop tegen mezelf. Op dat moment hoor ik mijn telefoon trillen in de woonkamer; ik vermoed 1 van de wolfpack om te verwittigen dat ik op het afgesproken tijdstip op de afgesproken plek sta. De welbekende zoektocht naar de mobiel eindigt in een tegenwoordig naamloos nummer met de tekst: “ik hoor dat je vanavond gezellig uitgaat. Hoop dat je een fijne avond hebt. Xje van mij”.  Fijn, net wat ik nodig heb. Degene die ik probeer te vergeten stuurt even een digitale herinnering aan haar en wat ze me gunt. Je kan zeggen wat je wilt, maar het vrouwelijke geslacht heeft een fantastische timing om je kut of nóg kutter te laten voelen. Mijn telefoon gaat wéér. Argwanend kijk ik er naar, terwijl mijn hart per miliseconde rond de 10 kilo aankomt. Gelukkig staat er een mannennaam op mijn display: “Gerston”, beter bekend als Gers. Of ik even langs hem kom om in te drinken alvorens we naar de stad gaan. Er is al aanhang, wat ik direct vertaal naar afleiding. Komt dat even goed uit.

Voor zijn deur slaat twijfel nog 1x toe: “Wat vertel ik als ze vragen hoe het gaat met mijn vriendin? Vertel ik gelijk dat het uit is of houd ik nog de boot even af?”. Ik besluit nog even een masker op te houden, want dit moet een avond vol lol zijn, niet gevuld met medelijden. Ik word hartstochtelijk gegroet door de meute die zich al in zijn huis heeft verzameld. Vragen over liefde en relaties doe ik af met een quasi nonchalant “het gaat goed en ik mag niet klagen”, gevolgd door de nepste smile die ik heb. Gelukkig blijkt het te werken, follow up questions blijven uit. Ik word al snel losser want bij elk gesprek dat ik aanknoop krijg ik een nieuw gevuld glas in mijn handen gedrukt. Euforie en hoogmoed beginnen zich langzaamaan meester te maken en ik laat me als reeds afgestudeerde volledig onderdompelen. Onwetendheid wordt voor deze avond omarmd.

4 gedachten over “Vrijdag – Hem x Haar – 1

Een leeg vakje zodat jij kan laten weten dat je geweest bent. xoxo Mimi Rose

